ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΧΑΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΣYΓΓΡΑΦΕΑΣ - ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Αρχική Δημοσιεύματα - Συνεντεύξεις pirgeli.gr βιβλιοπωλείο Πυργελή - Δημοσίευμα Παρουσίαση του βιβλίου του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου "Να φοβάσαι τον άνδρα"
pirgeli.gr βιβλιοπωλείο Πυργελή - Δημοσίευμα Παρουσίαση του βιβλίου του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου "Να φοβάσαι τον άνδρα"
PDF Εκτύπωση E-mail

Δημοσίευμα στην εφημερίδα ΘρακηςΔημοσίευμα Εφ. Θράκης (1)

Άρθρο για την εκδήλωση όπως δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Θράκη την 8η Ιουνίου 2012

Στην Ξάνθη η πανελλήνια πρώτη παρουσίαση του βιβλίου «Να φοβάσαι τον άνδρα»

Γρ. Χαλιακόπουλος: «Δεν μπορεί να γράφει κανείς για πράγματα που δεν γνωρίζει»

Η Ξάνθη είχε την τιμή να είναι η πρώτη πόλη της χώρας στην οποία παρουσιάστηκε το νέο βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου «Να φοβάσαι τον άνδρα», που εκδόθηκε και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Άγκυρα».

Τηρώντας την υπόσχεση που σε ανύποπτο χρόνο είχε δώσει κατά την προπερσινή παρουσία του στην πόλη μας, ο ταλαντούχος συγγραφέας επέστρεψε στην Ξάνθη με το νέο μυθιστόρημά του, μαγεύοντας κυριολεκτικά όσους παραβρέθηκαν στην προχθεσινή παρουσίαση που διοργάνωσε το βιβλιοπωλείο «Πυργελή» σε συνεργασία με τον γνωστό εκδοτικό οίκο.

Ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος γεννήθηκε στα Φιλιατρά Μεσσηνίας το 1958. Υπήρξε εκδότης της εφημερίδας «Αίσθηση Λόγου και Τέχνης» μέσα από την οποία προβλήθηκαν σπουδαίοι άνθρωποι της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών. Συνεργάστηκε με τις εφημερίδες «Καθημερινή», «Επενδυτής», «Νίκη», «Real News», «Έθνος», «Ελευθερία Μεσσηνίας» και τα περιοδικά «Ταχυδρόμος», «Επειδή», «Homme», «Πανόραμα», «Μομέντο», «Paper» και «Εικόνες». Δημοσίευσε στον τύπο τα αρχεία του Δρομοκαΐτειου της προ και μετά-κατοχικής περιόδου, για όλους τους σπουδαίους ανθρώπους που έζησαν μέσα στο ψυχιατρείο, όπως ο Γεώργιος Βιζυηνός, ο Ρώμος Φιλύρας, ο Γεράσιμος Βώκος, ο Νικόλαος Δραγούμης κ.α. Το παραμύθι του «το δάκρυ του Μουτζούρη» παρουσιάστηκε από τους ελληνικούς σιδηρόδρομους για τα εκατό χρόνια από την ίδρυσή τους και επιλέχθηκε από το υπουργείο Παιδείας στον κατάλογο των παιδικών βιβλίων για τα δημοτικά σχολεία. Δημοσίευσε στον ημερήσιο τύπο ανέκδοτα έργα μεγάλων ποιητών, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η εφηβική ποίηση του Κωστή Παλαμά, αλλά και επιστολές όπως του Νίκου Καζαντζάκη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Κώστα Κρυστάλλη και άλλων. Το 2011 δημοσίευσε μέρος από το ανέκδοτο αρχείο και την ποίηση του Γεράσιμου Μαρκορά. Στίχοι και ποίησή του έχουν μελοποιηθεί από συνθέτες.

Έχει γράψει τα εξής έργα: «Μελλοντικά παρελθόν του σήμερα» (εκδόσεις Τσαπέπα 1984), «Αντικέρ ιδεών» (εκδόσεις Ειρήνη 1991), «Τα φώτα της Πόρσε» (εκδόσεις Θουκυδίδης 1993), «Επικηρυγμένη αίσθηση» (εκδόσεις Θουκυδίδης 1994), «Θεωρείο στην κόλαση» (εκδόσεις Δωδώνη 1996), «Πρόστυχο φεγγάρι» (εκδόσεις Διάττων 2000), «Η καρδιά του δότη» (εκδόσεις Άγκυρα 2006), «Το δάκρυ του Μουτζούρη» (εκδόσεις Νίκας-Ελληνική παιδεία 2008), «Πέθανα... αλλά σας βλέπω» (εκδόσεις Καλέντη 2008), «Αγαπώ τη δυσλεξία σου» (εκδόσεις Αιγέας 2010) και «Να φοβάσαι τον άνδρα...» (εκδόσεις Άγκυρα 2012). Επιμελήθηκε τα «Γράμματα στην Αιμιλία» του Άνθιμου Μιαούλη (εκδόσεις Καστανιώτη), έκανε έμμετρη διασκευή στο «Παιχνίδι της φαντασίας» του Πιέρ Κορνέϊγ (2005), έγραψε τα θεατρικά «Κοσμάς ο Αιτωλός – Φτιάξτε σχολειά, φτιάξτε σχολειά» (2011), «Η φωνή της πεταλούδας» με την Τζένη Δριβάλα (2012), ενώ το φθινόπωρο του 2012 πρόκειται να παρουσιαστούν τα «Η σκιά του ειδώλου» και «Στέρηση, εξάρτηση, επιθετικότητα».

Ε. Συράκη: «Η έλλειψη μέτρου και ηρεμίας μάς οδηγεί σε τραγωδία, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα»

Παρουσιάζοντας τον συγγραφέα κατά την εκδήλωση, ο υπογράφων αναφέρθηκε στην προσωπικότητά του, στον τρόπο γραφής και σε κάποια από τα στοιχεία που συνθέτουν το ποιητικό, πεζογραφικό και δημοσιογραφικό έργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου. Επισημαίνοντας τις πολυσχιδείς δράσεις του και ανασύροντας αποσπάσματα από παλαιότερες συνομιλίες τους, ξεδίπλωσε τον κόσμο και τις ιδέες που υπάρχουν πίσω από τη γραφή του, ιδέες εξόχως πολιτικές που παίρνουν θέση πάντα υπέρ του ανθρώπου.

Η συγγραφέας Ελένη Συράκη παρουσίασε στο κοινό το νέο μυθιστόρημά του ομολόγου της, μιλώντας με τα καλύτερα λόγια γι' αυτόν και το έργο του. «Εκτιμώ τόσο τον συγγραφέα όσο και τον άνθρωπο Γρηγόρη Χαλιακόπουλο» είπε και έκανε μια σύντομη περίληψη του μυθιστορήματος, παρουσιάζοντας όλους τους ήρωες και όσα συνθέτουν την εξόχως ενδιαφέρουσα θεματολογία του.

«Ο συγγραφέας περιγράφει με ρεαλισμό, αμεσότητα και αντικειμενικότητα την κατάσταση που ξεδιπλώνεται στο βιβλίο» είπε μεταξύ άλλων η κα Συράκη, σημειώνοντας: «Μας μεταφέρει με σαφήνεια στον προσωπικό, δαιδαλώδη κόσμο των ηρώων του, διεισδύοντας με γλαφυρότητα στις σχέσεις άνδρα-γυναίκας. Αναλύει τις δομές στις σχέσεις των δύο φύλων, εστιάζοντας στις μεταπτώσεις αλλά και στις λανθασμένες επιλογές τους, που δεν πλήττουν μόνο τους ίδιους αλλά και αυτούς που ζουν γύρω τους». Και κατέληξε λέγοντας: «Μας συμβουλεύει να αποφεύγουμε τα άκρα και να προσβλέπουμε στην προσφορά χωρίς να αποβλέπουμε σε ανταπόδοση, για να κλείσει το νόημα της ζωής στη λέξη αγάπη. Όπως κάνει και σε προηγούμενα βιβλία του, βάζει στο στόμα των ηρώων αναπάντητα φιλοσοφικά ερωτήματα και αναρωτιέται για την αγάπη, το μίσος, τον σεβασμό, καταλήγοντας ότι η έλλειψη μέτρου και ηρεμίας μάς οδηγεί σε τραγωδία. Κάτι τόσο επίκαιρο, αφού μια τραγωδία βιώνουμε σαν έθνος και σαν άτομα σήμερα...».

«Το βιβλίο αφιερώνεται στις γυναίκες που στο διάβα των αιώνων ταλαιπωρήθηκαν πολύ»

Στη σαρανταπεντάλεπτη ομιλία του, ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος κυριολεκτικά αιχμαλώτισε το κοινό με τον συγκλονιστικό και εφ' όλης της ύλης λόγο του. Αποτυπώνοντας μόνο τα του βιβλίου (τα υπόλοιπα σπουδαία θα παρουσιαστούν σε προσεχές φύλλο της «Θ»), ο κ. Χαλιακόπουλος εξήγησε τον τίτλο που μετά το «να φοβάσαι τον άνδρα» αποσιωπάται το «που δεν κλαίει».

«Πολλά μπορούν να προστεθούν μετά τα αποσιωπητικά του τίτλου» είπε. «Να φοβάσαι τον άντρα που είναι απατεώνας, που δεν έχει μπέσα, που δεν σέβεται μια γυναίκα. Και πολλά άλλα...». Και πρόσθεσε ότι «για να υπάρχει ένα ισοζύγιο, το βιβλίο αφιερώνεται στις γυναίκες που στο διάβα των αιώνων ταλαιπωρήθηκαν πολύ, που υπέφεραν, αιχμαλωτίστηκαν και που δεν ζουν αλλά απλά επιβιώνουν...». Ο κ. Χαλιακόπουλος παρέθεσε την κοσμοθεωρία που συνθέτει το έργο του, έκανε λόγο για την αγάπη και την αλληλεγγύη ως λύση και καυτηρίασε τους «πολλούς οικτρούς συμβιβασμούς» των ανθρώπων, οι οποίοι άλλωστε αποτελούν ένα από τα κεντρικά ζητήματα που πραγματεύεται το νέο βιβλίο του.

Ο συγγραφέας υπεραμύνθηκε για άλλη μια φορά της βιωματικής γραφής η οποία συνθέτει το έργο του, λέγοντας ότι δεν μπορεί να γράφει κανείς για πράγματα που δεν γνωρίζει. «Δεν μπορώ ούτε να διαβάσω ούτε να γράψω κάτι που είναι πέρα και έξω από τον εαυτό μου» είπε χαρακτηριστικά. Ακολούθως αναφέρθηκε στο μέλλον του βιβλίου και στις νέες τεχνολογίες, υποστήριξε την έντυπη μορφή και στηλίτευσε τη στάση πολλών εκδοτικών οίκων που «χρησιμοποίησαν επιδοτήσεις για να προωθήσουν ευτελή και εύπεπτα αναγνώσματα, θάβοντας παράλληλα σπουδαία έργα».

Τέλος, ο κ. Χαλιακόπουλος διερεύνησε και ανέτεμνε την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον χώρο των εκδόσεων, αλλά και τη γενικότερη κοινωνική και πολιτική κατάσταση στη χώρα. Μιλώντας εκτενώς με ιδιαίτερα γλαφυρή και σκληρή γλώσσα και μη μασώντας τα λόγια του, προτείνοντας ακόμη και προφανείς λύσεις, έκανε αρκετούς να... στριφογυρίζουν στις καρέκλες τους με τις απροσχημάτιστες αλήθειες που εκσφενδόνισε και τις οποίες θα παρουσιάσουμε στο προσεχές μέλλον.

Θοδωρής Μπακάλης

πηγή pirgeli.gr